Skrevet av: Ronald Rolfsen

Ambulansebusser til Ukraina

I slutten av mai I år sendte Ukraina ut en forespørsel om hjelp til å anskaffe 4 til 6 busser som kunne frakte bårepasienter. Den Norske regjeringen responderte på denne forespørselen med å bevilge penger til prosjektet. Oppdraget gikk fra regjeringen via helsedirektoratet til Helse Sør-Øst for å ende opp i Prehospital klinikk ved Oslo universitetssykehus. 

Prosjektet ble startet i slutten av mai. Første oppgave ble å kartlegge behovene til våre ukrainske kollegaer. Etter noen nettmøter ble det klart at det var to bruksområder bussene var tiltenkt.  

Det ene var pasienttransport fra øst mot vest i Ukraina for å avlaste helsevesenet i nærheten av kamphandlingene. Dette er transporter som kan ta opp mot 12-15 timer. Det andre var transport av pasienter ut fra Ukraina til Polen. Dette er transporter på 3-4 timer. For alle transportene var det behov for muligheter til å transportere intensivpasienter. Rammen for prosjektet ble fem busser med 5-6 båreplasser, hvorav 2 ble klargjort for intensivbehandling. 

Det var et noen utfordringer som raskt dukket opp. Behovet for disse bussene var akutt. Det betydde at nye busser var uaktuelt. Her ville det være en leveringstid på opp mot et år. Turistbusser med rullestolheis er heller ikke noe det er mange av på bruktmarkedet. Vi klarte tidlig i juni å få tak i fire busser med akseptabel teknisk stand. Den femte bussen fikk vi kjøp i august. 

Den neste utfordringen var hvem hadde kompetanse og på kort varsel kunne begynne arbeidet med å bygge om bussene. Her var vi heldige og fikk kontakt bed Volvo bussar i Säffle, Sverige. Dette er et verksted som er spesialister på ombygging og reparasjon av busser. Firma brukte noen dager på å rydde plass til vårt prosjekt. For å holde fremdrift i produksjonen ofret enkelte ansatte deler av sin sommerferie. 

En annen utfordring var utstyr. Et eksempel var bårer. Det er ikke mange båretyper som er egnet til bruk i heis. Vi valgte samme båretype som er brukt i helseekspressene. Utfordringen var at normal leveringstid for disse var 3 måneder. Etter å ha forklart Ferno i England situasjonen klarte de å levere bårene på 3 uker! I løpet av sommeren kom også resten av det medisinske utstyret på plass. 

Bussene blir kjørt til Polen hvor våre Ukrainske kollegaer får opplæring og trening på nytt materiell før bussene blir kjørt over til Ukraina. Første buss ble kjørt over grensen til Ukraina 24. august, 3 måneder og en dag etter formell oppstart av prosjektet.  

Etter erfaring fra den første bussen blir nå bussene klargjort for å behandle tre intensivpasienter.

Teknisk informasjon: 

  • Alle båreplasser har 2 x O2 hurtigkobling (DIN standard) 
  • 2 x 10 liter oksygen ved hver båreplass pluss 4 til 6 ekstra gassflesker i bussen 
  • Inntil 12 ekstra 10 liter gassflasker i bagasjerom 
  • Pusteluftkompressor (> 60 l/min at 5 bar) med Hopcalite filter (omgjør CO til CO2
  • Dobbelt luftuttak ved hver intensivplass (DIN standard) 
  • Luftdrevet ejektorsug ved hver intensivplass 
  • 230 VAC uttak ved alle plasser 
  • Ekstra lys ved hver båreplass 

Av medisinsk utstyr som følger med bussene: 

  • 5 x Monitorer – Nihon Kohden Lifescope PT BSM-1763K Transport monitor 

(IBP, SpO2, ETCO2, 3 + 12 lead ECG, temperature x 2, NIBP) 

  • 9 x Sprøytepumper – B Braun Perfusor ® compact plus 
  • 1 x Hamilton-T1 respirator 
  • 2 x Ventilator – Weinmann MEDUVENT Standard 
  • 3 x Elektrisk sug – Weinmann ACCUVAC Pro 
  • 1 x Defibrillator – Nihon Kohden AED-2152K (AED and manual) 
  • Kabler/slanger/koblinger og diverse forbruksmateriell 
  • 3 Sekker til utstyr (tomme) 
  • 3 Medikamentenheter (tomme) 
  • 2 x LESS bårepakker 
  • 2 x Scoop bårer 
  • 2 x PediMate barnesikring 
  • 1 Bærestol 
  • 1 Barnestol (ikke medisinsk utstyr, men viktig) 

Fire busser er levert og den siste bussen vil bli overlevert medio januar 2023. 


Les også:

Les også:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *